Słownik

Cały czas pracujemy nad nową wersją słownika, w której haseł będzie prawie trzy razy więcej. Jeśli szukasz wyjaśnienia jakiegoś słowa i nie znajdujesz go poniżej – napisz do nas na facebooku, twitterze lub na redakcyjnego maila: re******@nh**.pl. Wyjaśnimy ci o co chodzi!

Ekonomia:

CBA – Collective Bargaining Agreement, czyli zbiorowa umowa regulująca zasady współpracy, zawarta między związkiem zawodników (NHLPA) a włodarzami NHL.

Cap hit – kwota obciążająca budżet płacowy klubu za danego zawodnika, stanowiąca zarazem średnią zarobków gracza na przestrzeni całego kontraktu.

EscrowWg CBA (collective bargaining agreement, czyli zbiorowej umowy regulującej zatrudnienie zawartej między związkiem zawodowym hokeistów [NHLPA] a NHL), przychody są dzielone po połowie. 50% zarobionych przez ligę pieniędzy trafia do zawodników, drugie 50% zostaje po stronie Ligi i właścicieli klubów. By upewnić się, że finansowy tort jest pokrojony po równo, część pensji wypłacanych hokeistom trafia do funduszu powierniczego (escrow). Nawet jeśli wg podpisanych kontraktów gracze mają zarobić określoną ilość pieniędzy, to gdy ich łączna suma przekroczy połowę dochodów całej Ligi, pieniądze z „przechowalni” zostają zabrane zawodnikom i trafiają do kieszeni właścicieli. Przedstawiciele NHL i NHLPA spotykają się cztery razy w roku, za każdym razem uaktualniając wysokość pensji „zamrożonych” w escrow.

Konrakt entry-level (ELC) – umowa zawierana z zawodnikami dopiero wchodzącymi do NHL. Zwykle obowiązująca przez 3 lata.

Kontrakt one-way – rodzaj umowy, która gwarantuje graczowi jednakowe zarobki bez względu na ligę, w której występuje.

Kontrakt two-way – rodzaj umowy rozgraniczający pensję gracza zależnie od ligi, w której gra.

Klauzula no-trade (NTC) – zapis w kontrakcie uniemożliwiający organizacji oddanie zawodnika do innego zespołu bez jego zgody.

Klauzula no-move (NMC) – zapis w kontrakcie uniemożliwiający organizacji przesunięcie zawodnika do niższej ligi.

Long-term injury reserve (LTIR) – lista długoterminowo kontuzjowanych. Umieszczony na niej zawodnik nie liczy się do czapki płacowej drużyny.

Professional tryout (PTO) – umowa próbna zawarta na okres obozu przygotowawczego.

Salary cap – czapka płac, czyli budżet, który zespół może przeznaczyć na kontraktowe wydatki.

Waivers – lista „odrzutków”. Umieszczani na niej zawodnicy w ciągu 24 godzin mogą za darmo zostać przejęci przez inną organizację.

Roster – oficjalna lista zawodników wchodzących w skład danej drużyny.

Depth – Głębia składu, czyli to jak wielu graczy o określonym poziomie znajduje się w składzie danej drużyny.

Taktyka:

Back Door Pass – rodzaj rozegrania akcji, polegający na podaniu krążka przez zawodnika znajdującego się za bramką do hokeisty na nią najeżdżającego.

Backchecking – to próba odebrania krążka drużynie atakującej przez gracza wracającego do defensywy. Najbardziej klasycznym manewrem jest podniesienie kija rywala własnym kijem, w ten sposób pozbawiając go kontroli nad krążkiem.

Cycling – strategia rozprowadzenia akcji w tercji ofensywnej, w której atakujący starają się rozgrywać krążek po obwodzie (również z użyciem band) jednocześnie przemieszczając się po kole tak, by zmusić obrońców do odsuwania się od bramki.

Dump and chase – jedna najprostszych strategii ofensywnych, która polega na wstrzeleniu krążka w tercję obronną rywala i pogoń za nim.

Forechecking – atakowanie ciałem, wywieranie presji na przeciwnika w jego tercji obronnej, mające na celu szybkie odebranie krążka lub zmuszenie zespołu go wyprowadzającego do zanotowania straty.

Give and go – rozegranie akcji między dwoma zawodnikami na jeden kontakt.

One Timer – uderzenie „z klepki”, bez uprzedniego przyjęcia krążka.

Penalty kill – gra w liczebnym osłabieniu.

Powerplay – gra w liczebnej przewadze.

Trap – powszechny zwłaszcza w latach 90-tych system defensywnej gry, polegający na zapychaniu strefy neutralnej i uniemożliwieniu konkurentowi przedostania się do tercji ofensywnej.

Corsi – statystyka, której nazwa pochodzi od twórcy – Jima Corsi – mówiąca o aktywności strzeleckiej formacji na lodzie obu drużyn. Podaje się ją w wartości procentowej, liczonej jako: 100*próby własnej drużyny (w światło bramki+niecelne+zablokowane)/(próby własnej drużyny+próby drużyny przeciwnika).

Misz-masz:

Back-up – rezerwowy bramkarz, potoczna nazwa zmiennika dla podstawowego golkipera.

Butterfly – najpopularniejsza współczesna technika bramkarska, wyróżniająca się częstym schodzeniem do parteru i przesuwaniu się w bramce na parkanach.

Enforcer – hokejowy „policjant”, największy twardziel w drużynie oraz jej najlepszy bokser.

Five Hole – potoczna nazwa przestrzeni między parkanami bramkarza.

Goon – pejoratywne, obraźliwe określenie gracza, który słynie z brutalnych zagrań i częstych fauli.

Grinder – potoczna nazwa hokeisty o niewielkim talencie ofensywnym, nadrabiającego swoje braki zaangażowaniem i twardą walką na bandach.

Puck-moving defenseman – obrońca odpowiadający za rozprowadzenie akcji, dysponujący dobrym przeglądem pola i precyzyjnym, długim podaniem.

Shutdown defenseman – obrońca, którego głównym zadaniem jest powstrzymywanie najgroźniejszych napastników przeciwnej ekipy.

Stay-at-home defenseman – określenie obrońcy, którego główne zalety dotyczą spokojnej, ułożonej gry pod własną bramką.

Prospekt – określenie młodego gracza, dopiero przebijającego się do pierwszej drużyny bądź wciąż występującego w juniorach/niższych ligach.

Rookie – ligowy debiutant, zwany również pierwszoroczniakiem.

Two-way forward – napastnik wyróżniający się talentem ofensywnym połączonym z odpowiedzialną grą w defensywie.

Goal against average (GAA) – średnia goli traconych na mecz. Statystyka zwykle odnosząca się do bramkarzy.

Gordie Howe hat-trick – gol, asysta i stoczona bitwa na pięści w jednym meczu.

Shutout – mecz bez straty gola. Statystyka zaliczana bramkarzom.

Hit – uderzenie rywala ciałem.

General Manager (GM) – menedżer organizacji

Time on Ice (TOI) – liczba minut spędzonych na lodzie przez danego hokeistę.

Zaawansowane statystyki – Statystyki nowego typu, bazujące na bardziej skomplikowanej analityce typu corsi, PDO, high-danger scoring chance.

Zasada Avery’ego – Zasada wprowadzona po 2008 roku i tym co robił Sean Avery naprzeciwko Martina Brodeura. Od tego czasu podnoszenie rąk i celowe zasłanianie nimi wzroku bramkarza jest zabronione.

Blowout – Wysoka porażka, jednostronny mecz. W dzisiejszej NHL zazwyczaj mówimy o tym gdy na koniec meczu przewaga jest trzybramkowa lub większa.

Coach’s Corner – Program w kanadyjskiej TV prowadzony przez słynnego trenera i osobowość telewizyjną Dona Cherry’ego.

Natural Hat-trick – sytuacja, gdy jeden z zawodników strzeli 3 gole pod rząd w jednym meczu. Jak dotąd najszybszym strzelcem jest Bill Mosienko (zajęło mu to 21 sekund w meczu Blackhawks vs Rangers w 1952 roku).

Stałe fragmenty gry:

Breakaway – sytuacja, w której zawodnik drużyny atakującej urywa się wszystkim przeciwnikom i staje oko w oko z bramkarzem rywala.

Icing – uwolnienie, czyli wystrzelenie krążka ze swojej strefy obronnej pod bramkę rywala, skutkujące wznowieniem pod bramką drużyny broniącej.

Odd man rush – sytuacja przewagi liczebnej jednej ze stron, np. 2-na-1, 3-na-2.

Poke-checking – przerwanie akcji rywala będącego w posiadaniu krążka poprzez wybicie go kijem.

Shootout – seria rzutów karnych, następująca w wypadku remisu po dogrywce.

Face-off – wznowienie gry po jej zatrzymaniu. Ma miejsce w jednej z 9 stref na lodowisku zwanych bulikami.

Bulik – miejsce na lodowisku, gdzie rozpoczyna się wznowienie. Jest ich 9 – po dwa buliki w strefie obronnej każdej drużyny (czerwone okręgi), jeden na środku lodowiska, cztery przy liniach niebieskich w tercji neutralnej (do wznowień po spalonych).

Offside – sytuacja, gdy gracz drużyny atakującej wjedzie do tercji obronnej przeciwnika zanim dostanie się tam krążek. Przy odgwizdaniu spalonego gra jest zatrzymywana, a następnie wznawiana w tercji neutralnej.

Penalty shot – rodzaj kary stosowany, gdy sfaulowany zostanie zawodnik jadący sam-na-sam z bramkarzem (np. przez zahaczenie kijem od tyłu). Zawodnik faulowany wcześniej wykonuje w takiej sytuacji rzut karny.